بر پايه‌ي يافته‌هاي تجربي و مطالعات زبان‌پژوهان، ميان آنچه کودکان مي‌شنوند و آنچه بر زبان مي‌آورند، تفاوت‌هايي وجود دارد.


روان شناسان زبان «جين برکو» و «راجر براون» در سال 1960 براي نخستين بار، با پديده اي در ارتباط با شيوه‌ي گفتار، هنگام گفت و گوي يک کودک و يک بزرگسال، رو به رو شدند و آن را بدين گونه، ثبت کردند:


«يکي از ما با کودکي صحبت کرديم که ماهي پلاستيکي خِپِل خود را «fis» تلفّظ مي‌کرد.


در تقليد از تلفّظ کودک، شخص آزمايشگر هم گفت: اين «fis» مال توست؟


کودک در پاسخ گفت: نه!، «fis» من.


اين کار چند بار تکرار شد و کودک همچنان به رد کردن شيوه‌ي تقليد بزرگسال از تلفّظ خود ادامه داد.


 تا اين که نهايتاً آزمايشگر گفت: اون «fish» مال توست؟


کودک پاسخ داد: بله «fis» من». (کريستال، 1393، ص 131)


اين جريان اثرگذار را از آن به بعد، «پديده‌ي فيس» مي‌نامند. گزارش‌هايي از اين گونه، نشان مي‌دهند که کودکان در باره‌ي شناخت واج‌ها و صداهاي زبان بزرگسالان بسيار بيشتر از آنچه بر زبان مي‌آورند، آگاهي دارند؛ امّا چون هنوز اندام‌هاي گفتاري آنان با شيوه‌ي بيان واج‌ها و هجاها و نظام آوايي زبان، خو نگرفته‌اند، در بيان کلمات و شيوه‌ي تلفّظ آن، نارسايي‌هايي به گوش مي‌آيد. بنابراين، ما بزرگسالان در هم سخني با خُردسالان، بايد همان تلفّظ هنجار و معيار واژگان را بر زبان بياوريم و از اداي تلفّظ آنان بپرهيزيم.


 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

هر چی بخوای مرکز رادیولوژی دامپزشکی آلفا رسام هنر وبلاگ شخصی پیمان تسنیمی Elizabeth صفرشویی و پولیش خودرو در نجف آباد مرکز نظافتی ایران تامین کالا و خدمات درلوله و اتصالات پلیمری فرکتال هنر .....امت وسط.......